Вінницький трамвай

05.06.2014 19:47

Ідея про введення трамвайного руху у Вінниці бере початок з 1898 року. У цей час Вінницька міська дума розглядала проект договору , який був запропонований правлінням акціонерного товариства « Іполит Романов ». Це акціонерне товариство давало зобов'язання побудувати за свій рахунок електричну трамвайно- залізницю з рухомим складом і всіма необхідними спорудами по вулицях: Поштовій (зараз вулиця Соборна ) від Реального училища через міст річки Південний Буг по Великій Олександрівській вулиці (зараз проспект Коцюбинського) до залізничного вокзалу і по Миколаївській вулиці (зараз вул. 50 років Перемоги ) до артилерійських і піхотних казарм з роз'їздами через кожні 200 сажнів. Але цей проект надалі не був здійснений через банкрутства даного акціонерного товариства .

Наступна спроба побудувати трамвайні колії у Вінниці датується 1900 роком. Тоді Вінницька міська управа уклала договір з дворянином Кобіевим І.М. на «... влаштування та експлуатацію на власний рахунок і страх центральної електричної станції з правом освітлення вулиць , площ , будинків , а також влаштувати мережу рейкових шляхів з рухомим складом для перевезення пасажирів і вантажів ...». Але і цей проект зупинився на стадії договорів . У цьому ж році , на стадії договорів , залишився проект бельгійського товариства « Трамвай Одеси» , які також висловлювали побажання в будівництві міської залізниці у Вінниці. У 1908 році Вінницька міська управа звертається до підприємця Мясоєдову : «На підставі Ваших оголошень міська управа уклінно просить Вас повідомити : чи не візьмете на себе пристрій у Вінниці міського трамваю протягом 4 верст з чотирма трамвайними вагонами фірми« Пюррей ». Також міська управа повідомляла про наявність одного крутого підйому на майбутньому маршруті , і дала дані про бажані тип рейок і ширину шляху : « Тип рейок для вінницького трамвая бажано звичайний ( НЕ жолобочний ) і щоб рейки були достатньою тяжкості. Пристрій шляху , при можливості , мати недороге. Рейки краще класти на шпали , а ширина колії , ймовірно , буде достатня і в 1 метр. Вагони будуть без імперіала , а їх кількість в русі обмежено до чотирьох » . Надалі Мясоєдов повідомив міській управі , що вага трамвайного вагона фірми « Пюррей » становить 3,7 тонни , довжина трамвая 8,16 метрів , висота - 3 м , ширина - 1,92 м. Вагон на 32 місця варто 22000 франків без вартості мита та доставки. Також було відзначено , що завод підтвердив готовність виготовити вагони , які будуть легко брати все підйоми в місті Вінниці.

13 жовтня 1908 управа направляє Мясоєдову лист такого змісту: « У відповідь на Ваш лист міська управа міста Вінниця має честь повідомити Вас , що вона опинилася в скруті перед такою дорогою ціною трамвайного вагона фірми« Пюррей » ... Управа просить Вас повідомити, яка крайня ціна чотирьох вагонів і чи може бути сплата вартості їх розстрочено на 5 років »

Поки велися переговори з підприємцем Мясоєдовим , в міську управу приходили листи від різних власників заводів на пристрій у Вінниці електричного освітлення і трамвая. Так , наприклад , було отримано лист такого змісту: «... Володіючи значними коштами і довголітнім досвідом при влаштуванні всякого роду електричних установок , наважуюся запевнити Вас , що доручений мені замовлення на електричне освітлення буде виконаний мною ретельно і сумлінно , до повного Вашого задоволення . В очікуванні Вашої шанобливого відповіді, перебуваю з найглибшою пошаною , інженер Казимир Пацера . Бюро електричних установок. Варшава ».

Варшавський інженер в пропозиціях своїх послуг був не самотній. Співпраця пропонували також АТ « Артур Коппель » , компанія електрозаводу з Риги , фірма « Шеффілд» з Англії та інші.

І все-таки в 1910 році був укладений договір між міською управою та Київським відділенням російського товариства « Загальна компанія електрики » на спорудження у Вінниці парової електричної станції , яка була здана в експлуатацію в 1911 році.

12 лютого 1912 Вінницька міська управа уклала договір на будівництво трамвайних колій і зведення всіх необхідних споруд для трамвая з тим же Російським товариством « Загальна компанія електрики ». У цьому ж році міністерство внутрішніх справ затвердило технічний проект трамвая.

Будівництво трамвайних шляхів почалося у вересні 1912 році. Відчувалася гостра нестача стовпів , щебеню та інших будівельних матеріалів . Але не тільки це змусило фахівців припинити роботи з укладання трамвайної колії. У листі інженера АТ « Загальна компанія електрики » Самойлова Я. з цього приводу зазначається: « ... Роботи з прокладання трамвайної колії та монтажу токоотводного пристрої через раннього настання зими припинені до весни ... ». Також деякі труднощі щодо прокладки трамвайних ліній викликало і те обставина , що їх маршрут повинен був перетинати річку через два мости , які були в підпорядкуванні Подільського губернського розпорядчого комітету (м. Кам'янець -Подільський) та утримувалися на земські кошти. У разі відмови цього комітету на прокладку через ці мости трамвайних ліній , міській управі слід було б спорудити нові за власний рахунок , що могло викликати великі труднощі через брак коштів. Тривалі переговори з цього приводу дали позитивні результат.

30 березня 1913 Російське товариство « Загальна компанія електрики » прислало Вінницької міській управі повідомлення такого змісту: «Ми вирішили з 1 квітня цього року приступити до робіт по закінченню споруди трамвая у Вінниці. Вживемо всіх заходів до того , щоб вести ці роботи прискореними темпами і по можливості раніше відкрити рух ».

Протягом літніх місяців ферми і балки мостів через річку Південний Буг були посилені і прокладена трамвайна лінія . На початку жовтня було створено комісію по випробуванню мостів практичної навантаженням , яка склала відповідний документ і встановила вимоги щодо усунення існуючих недоліків.

Лінія довжиною 8,6 км з колією шириною 1000мм була прокладена по центральній вулиці ( Миколаївський проспект) від Жіночої гімназії до залізничного вокзалу . Депо було побудовано на правому березі , відразу за мостом (на початку нинішньої вулиці Першотравневої) . Сюди була підведена під'їзна гілка. У депо була обладнана майстерня для ремонту вагонів.

Розвиток мережі маршрутів вінницького трамвая

1913

Вокзал - Жіноча гімназія

1914

Вокзал - Ринок

Побудована одноколійна лінія по вул.Миколаївська (вул.50 років Перемоги) до Військового містечка (Маршрут невідомий). Закінчувалася в районі нинішньої вул.Червоноармійській).

1920 – 1930

Вокзал - Літній сад (Ринок «Каліча», Парк відпочинку)

Одноколійна лінія по вул.Миколаївська (вул.50 років Перемоги) до

Військового містечка (Маршрут невідомий).

1932

Вокзал - Лікарня Пирогова.

Мости - Лікарня Пирогова.

вул.Коцюбинського - вул.Ворошилова - Військове містечко (?)

1941-1944

Під час гітлерівської окупації міста трамвайний рух зберігалося, але існували на той час маршрути невідомі.

1945-1949

Побудована гілка по вул.Фрунзе до суперфосфатного заводу (спочатку була однопутной від пл. Перемоги).

Вокзал-Мости.

Мости-Лікарня Пирогова.

29 квітня 1950

Побудована гілка по вул.Фрунзе до суперфосфатного заводу.

Вокзал - Лікарня Пирогова

Ремісниче училище № 1 - Лікарня Пирогова

Суперфосфатний завод - Ремісниче училище № 1

1953-1954

На період будівництва нового мосту через річку Південний Буг трамвайна мережа була розділена на дві ділянки.

Вагони йшли з Замостя (від Вокзалу і суперфосфатний заводу) до початку вул.Леніна (р-н «Авангарду»). Потім треба було долати підйом пішки, щоб доїхати іншим трамваєм до лікарні Пирогова.

Нумерація маршрутів в даний період поки не з'ясована.

1955

Продовжено лінія від Каліча (сьогодні пл.Гагаріна) до вул. Революційної і побудовано кільце навколо нового трамвайного депо.

Вокзал - Лікарня Пирогова

Вокзал - вул.Революційна

Суперфосфатний завод - Лікарня Пирогова

25 травня 1957

Прокладена лінія від Лікарні Пирогова до медичного інституту.

Вокзал - Мед.інстітут

Вокзал - вул.Революційна

Суперфосфатний завод - Мед.інстітут

1958

Продовжено гілка від медичного інституту по вул.Пирогова до лікарні імені Ющенка

Вокзал - 4-а лікарня ім.Ющенко

Вокзал - вул.Революційна

Суперфосфатний завод - 4-а лікарня ім.Ющенко

1961

У 1961-63 рр.. була побудована друга колія по лінії на хімкомбінат (по вул. Ворошилова та Червоноармійської)

Вокзал - 4-а лікарня ім.Ющенко

Вокзал - вул.Революційна

Хім. завод - 4-а лікарня ім.Ющенко

1963

Від вул. Революційної до Вишеньки (район нинішнього Лісопарку) побудована двоколійна лінія, що закінчується розворотним трикутником.

Вокзал - Лікарня ім.Ющенко

Вокзал - вул.Революційна

Хім. завод-Лікарня ім.Ющенко

Вокзал - Вишенька (Лісова)

1965

Маршрут № 2 змінений. Тепер він ходить на хім.завод.

Вокзал - Лікарня ім.Ющенко

Хім. завод - вул. Революційна

Хім. завод - Лікарня ім.Ющенко

Вокзал - Вишенька (Лісова)

 

1966

Вокзал - Лікарня ім.Ющенко

Хім. завод - Вишенька (Лісова)

Хім. завод - Лікарня ім.Ющенко

Вокзал - Вишенька (Лісова)

1968

Продовжені маршрути від Вишеньки до Барського шосе і від лікарні ім.Ющенко до Електромережі. Демонтована гілка по вулиці Фрунзе від вулиці Кірова до залізничних колій.

Вокзал - Електромережа

Хім.завод - Барське шосе

Хім.завод - Електромережа

Вокзал - Барське шосе

1970-ті

З'явився новий маршрут № 5.

Вокзал - Електромережа

Хім.завод-Барське шосе

Хім.завод - Електромережа

Вокзал - Барське шосе

Барське шосе-Електромережа

1977

Демонтована лінія по Пр.Коцюбинського від пл. Перемоги до вокзалу і продовжена лінія від Хім.заводу до Вокзалу. Ніяких змін в маршрутах не відбулося. Маршрути 1,3 і 2,4 тепер повністю дублювали один одного з різницею в одну зупинку.

ЖД Вокзал - Електромережа

Хім.завод-Барське шосе

Хім.завод - Електромережа

ЖД Вокзал - Барське шосе

Барське шосе-Електромережа

1986

Побудована лінія від ринку «Урожай» по вул. Келецька до кінотеатру «Мир» і введено новий маршрут № 6.

ЖД Вокзал - Електромережа

Хім.завод-Барське шосе

Хім.завод - Електромережа

ЖД Вокзал - Барське шосе

Барське шосе-Електромережа

ЖД Вокзал - к-р «Мир»

1992

Лінія по вул. Келецькій продовжена до ул.Квятека. Закрито старі маршрути № 2 і № 3. З'являється новий маршрут № 2. Деякий час діє скорочений маршрут 6а (ЖД вокзал - к-р "Мир")

1. ЖД Вокзал - Електромережа

2. Барське шосе - Вишенька

4. ЖД Вокзал - Барське шосе

5. Барське шосе-Електромережа

6. ЖД Вокзал - Вишенька

6а. ЖД Вокзал - к-р "Мир"

1993

Скасовується маршрут 6а.

1. ЖД Вокзал - Електромережа

2. Барське шосе - Вишенька

4. ЖД Вокзал - Барське шосе

5. Барське шосе-Електромережа

6. ЖД Вокзал - Вишенька

1995

Побудовано нове розворотне кільце біля БК «Зоря».

ЖД Вокзал - Електромережа

Барське шосе - Вишенька

Барське шосе - БК «Зоря»

ЖД Вокзал - Барське шосе

Барське шосе - Електромережа

ЖД Вокзал - Вишенька

Електромережа БК «Зоря»

Вишенька - БК «Зоря»

ЖД Вокзал - БК «Зоря»

Маршрут № 9 пропрацював більше року. Трохи пізніше були закриті маршрути № 3,7,8. Точніше сказати вони стали резервними. Сьогодні іноді можна побачити трамваї, що йдуть до БК «Зоря» з відповідними номерними табличками.

2007

Цього року розібраний поворот від БК «Зоря» на вул.Фрунзе (для м-ту № 9). На сьогоднішній день регулярні маршрути:

1. ЖД Вокзал - Електромережа

2. Барське шосе - Вишенька

4. ЖД Вокзал - Барське шосе

5. Барське шосе - Електромережа

6. ЖД Вокзал – Вишенька

2008

Розпочато будівництво лінії, яка з'єднає Барське шосе і Вишеньку. Маршрути на кільці поки невідомі.

Інфомація з сайту «Вінницький трамвай» (depo.vn.ua)